zondag 13 november 2016

Fazantenfilets met witloof en pompoenfrietjes

Heerlijk zondags gerechtje! Ik heb het in mijn receptenverzameling meteen 5 sterren gegeven. En dat doe ik niet vaak, ik ben nogal zuinig op mijn sterren, ook als ik boeken beoordeel. 
Wat het voor mij zo lekker maakt is de saus en de combinatie met pompoenfrieten.  Hoewel ik geef toe, dat is iets persoonlijks, ik ben namelijk geen fan van aardappelkroketten, die nochtans een goed alternatief zijn. 
En dat daarbij een prima Californische chardonnay van het huis Bogle werd geserveerd, heeft zeker meegespeeld in mijn euforische beoordeling.

Voor 2:
2 fazantenfilets
4 à 6 stronkjes witloof
1/2 butternutpompoen
4 à 6 sneetjes pancetta
50 ml witte wijn
2 el witte porto
150 lichte room
150 ml kippenbouillon
1 knoflookteen, geplet
verse kruiden als peterselie, tijm, rozemarijn en eventueel oregano, fijngehakt
peper en zout
2 el olijfolie
boter
een snuif pimenton of gerookte-paprikapoeder 

Verwarm de oven voor op 180° hete lucht .
Stoof het witloof in een pan op het fornuis. 
Snij de pompoen in frietjes en hussel ze op een bakplaat dooreen met wat olijfolie, peper en zout en de pimenton. 
Bestrooi de fazantenfilets met peper en wikkel ze in sneetjes pancetta. Doe er keukentouw rond of zet vast met prikkertjes. Bak ze aan alle kanten even aan in wat boter met  1 el olijfolie.  Doe ze daarna in een ovenschaaltje met de resterende olie en laat ze  samen met de pompoenfrietjes zo'n 10 minuutjes verder garen in de oven. Gebruik de kernthermometer als je op zeker wilt spelen: 65°  is een goeie keuze. Laat de pompoenfrietjes nog wat langer verder garen in de oven als het vlees klaar is, maar ze mogen nog wel wat beet hebben.  
Ondertussen maak je de saus klaar: bak de kruiden en knoflook even aan in het bakvet  van de fazantenfilets. Voeg de wijn en de porto toe en laat op hoog vuur tot de helft inkoken. Voeg dan de bouillon toe en laat weer inkoken. Doe er dan de koksroom bij en laat indikken. Zeef de saus en verwijder de kruiden. Controleer of er nog zout bij moet. Leg de filets in de saus en laat even doorwarmen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.