dinsdag 1 januari 2013

Linguine met scampi in kreeftensaus


Vandaag zo'n luie nieuwjaarsdag waarop ik even wat minder lang aan het fornuis wou staan. Dan zijn zo'n koelkastrestjes weer een nieuwe uitdaging: voorgekookte scampi bijv. Die had ik gisteren op de valreep geschrapt bij het toch al rijkelijke hapjesaanbod. Met een blik kreeftensaus, ooit eens gekocht voor  'je weet nooit' en nu dringend aan consumptie toe, en een restje kerstomaten ging ik aan de slag. 



Voor 2:
een portie grote voorgekookte scampi
1/2 blik kreeftensoep
enkele kerstomaten, gehalveerd
1/2 of 1 blik tomatenstukjes
1 el cognac
1 scheut witte wijn
verse peterselie, fijngehakt
150 à 200 gr linguine
1 sjalotje, gesnipperd
1 teentje knoflook (ev)
1/4 tl curry
1 mespuntje cayenne
1 scheutje lichte room

Als de scampi nog nog niet gepeld zijn, doe dit dan nu. 
Kook de pasta  al dente volgens de instructies.
Stoof de sjalot (en eventueel de knoflook) aan in olie op een medium vuur. Voeg na enkel minuten de kerstomaatjes toe. Laat enkele minuten sudderen. Doe de voorverwarmde cognac erbij en flambeer (dampkap uit!). Blus met de witte wijn. Doe er de kreeftensoep (onverdund) bij en de tomaten uit blik. Een 1/4 tl curry en een snuifje cayenne geven het wat meer pit. Laat enkele minuten doorstoven. Kruid bij met peper en zout en doe er de scampi bij. Warm alles goed door. Werk af wat wat lichte room. Doe de uitgelekte pasta  (met wat kookwater) bij de bereiding en meng goed. Bestrooi met flink wat peterselie.






5 opmerkingen:

  1. Annemie Balthazar5 januari 2013 om 23:00

    Uitgeprint want zeker voor herhaling vatbaar. Ik flambeerde met calvados, bij gebrek aan cognac.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Armagnac, cognac, calvados en, bij kreeft, niet te vergeten: whisky, het kan allemaal. Bedankt voor de reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kun je scampi ook vervangen door kalkoenblokjes of kip?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb geen sterke drank in huis. Mis ik die echt als ik doe niet gebruik. En alleen wijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is natuurlijk wel een smaakmaker die je weglaat. Ik zou zelf eerder voor een scheut appelsap/appelcider/appelwijn kiezen dan voor witte wijn. Omdat je dan toch iets dichter bij het smaakpalet zit van bijv. calvados. Of een ander fruitsap op basis van peer, abrikoos of perzik ter vervanging van cognac. Maar met een fruitige witte wijn zal het resultaat allicht anders zijn, maar daarom niet minder lekker.
    Groeten,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.