donderdag 25 december 2014

Chutney van rode bieten

Voor mij een dubbele primeur. Ik had nog nooit chutney gemaakt en ook nog nooit gekookt met rode biet. Mijn recept leverde mij twee kleine weckpotten op. Eentje ga ik alvast proberen met hertenburgers,  die hier volgende week op het menu staan. En omdat ik vind dat de chutney wat weg heeft van rode kool-appelmoes,  denk ik dat de ze ook bij bloedworst (of zwarte pens) niet zal misstaan. Of bij fricandon of vleesbrood. Keuze genoeg dus, aangezien een chutney zowel warm als koud kan geserveerd worden. 

Voor 2 potjes:
500 gr  rode bieten, voorgestoomd, in  blokjes*
1 grote rode ui, gesnipperd
100 gr suiker
1,5 dl ciderazijn
2 dl witte balsamicoazijn
1 appel
1 tl citroensap
zout en zwarte peper

* Als je verse bieten gebruikt, schil ze dan en snij ze in kleine blokjes. Doe ze na 10 minuutjes al bij de ui en laat  verder koken tot de bieten zacht zijn. Voeg daarna da appel toe en volg het recept zoals hierboven.

Breng de ciderazijn en de balsamicoazijn met de suiker aan de kook, doe de ui erbij en laat een kwartiertje zachtjes koken tot de ui gaar is. Voeg de bietjes toe en laat nog 5 minuten verder koken. Schuil intussen de appel en rasp hem (grof). Doe de appelrasp samen met het citroensap en het zout bij de bieten en laat verder koken op een zacht vuur, totdat het mengsel ingedikt is en het meeste vocht is verdampt. Laat afkoelen en doe daarna in goed schoongemaakte of gesteriliseerde weckpotten.   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.