vrijdag 30 september 2016

Zonnetaart


De beste ideeën beginnen bij restjes. Ik had heel wat olijven over na een laatste feestje met vrienden. En ik ben eigenlijk niet zo gek op olijven. Ik heb er dan een potje tapenade van gemaakt.  Maar ook tapenade wordt hier nauwelijks gegeten. Toen bracht deze taart de oplossing. Het idee van de taart in zonnevorm haalde ik bij 15gram, een leuke culinaire blog. Ik was meteen verkocht, olijven zo verpakt gaan er bij mij best in! 

Voor 16 punten:
2 vellen  kant-en-klaar bladerdeeg 
1 potje tapenade
1 eidooier
enkele eetlepels parmezaan


Verwarm de oven voor op 210°. 
Leg ondertussen het eerste vel bladerdeeg mét bakpapier op een bakplaat. Strijk de vulling uit over het deeg maar laat de kanten vrij. Strijk de rand rondom in met de helft van de losgeklopte eidooier. Leg er het tweede veldeeg bovenop, druk de kanten goed aan en bestrijk met de rest van het ei. Strooi de parmezaan over de taart.

Zet een glas of iets anders ronds in het midden van de taart en snij de taart in tot de glasrand, zodat je 16 taartpunten bekomt. Neem elke punt afzonderlijk en draai hem 2x om. Werk goed door, want bladerdeeg 'smelt' gauw. Zet nu 20 minuten in de voorverwarmde oven. Het resultaat is indrukwekkend!

Tip: Je kan ook  een halve taart maken, dan heb je maar 1 vel bladerdeeg nodig. Je belegt slechts de helft van het  deeg en vouwt de taart dubbel. Handig voor als je  niet zo veel gasten hebt. Want de taart eet je best op als hij nog warm of lauw is. Hij wordt echt niet beter de volgende dag. Ik maakte er zo een met een restje pesto. Ook lekker. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.