donderdag 20 augustus 2015

Leve de plancha!

Heel tevreden over mijn nieuwste keukenspeeltje: de rechthoekige plancha met dubbele handvaten van Le Creuset. 
Bakken "a la plancha" is een techniek waarbij je vis of groenten (of delicaat vlees zoals lamsmanchetjes) grilt op een hete metalen plaat. De plancha kan  een (duurder) gastoestel zijn of een eenvoudigere plaat, die je op het fornuis kunt gebruiken, of op een bbq.  
Voor het recept op de foto marineerde ik een filet van kabeljauw met een vrij klassieke kruidenmix. De  lente-uitjes liet ik gewoon meebakken. 
Waarom zou je eigenlijk investeren in een plancha?  Je kan toch gewoon bakken op een pan op het fornuis en we hebben toch allemaal al een BBQ?
Toch heeft de plancha zo zijn voordelen.

  1. Je hebt (bijna) geen extra vetstof nodig. Een marinade of een heel klein beetje olie is al voldoende.
  2. Omdat de plancha  zijn temperatuur lang en constant behoudt, bakt je voedsel snel en zonder aan te bakken in zijn eigen sappen.
  3. Geen vlammen door druipend vet of marinadevloeistof. Dat kan bij de klassieke BBQ wel eens voor problemen zorgen. 
  4. Je hebt ook geen rookwalmen. Dat zullen liefhebbers van  houtskool misschien een nadeel vinden. Wat je echter 'mist' aan rookaroma, wordt gecompenseerd door de smaak van de marinade.  
Het lijkt wel een reclamepraatje! Maar ik bak echt al lang 'a la plancha'. Het open rooster vind ik nog wel handig om mijn paprika's zwart te blakeren, of om  een  gietijzeren wokpan of  casserole/tajine op te zetten, maar voor de rest gebruik ik altijd vlakke grillplaten, ook op mijn bbq-toestel. En als ik echt mooie grillstreepjes  op mijn steak wil, dan gebruik ik een geribbelde grillpan. 

Wie zin heeft om te experimenteren vindt ook inspiratie in deze twee handige boekjes:

1. Grill en plancha - le creuset / Fontaine uitgeverij
2. Grillen a la Plancha ! / Good Cook BV





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.