zondag 3 december 2017

Kleurige waterzooi met zeven groenten


Recepten voor waterzooi vind je bij de vleet, maar ik laat mij liever inspireren door wat nog in mijn koelkast zit. Ongewone gasten als witloof, spruitjes, paksoi en rammenas dus in deze waterzooi, en dat was best geslaagd! Een hele kip of kippenpoten zou de waterzooi nog smaakvoller maken, maar ik ging toch voor de filets omdat die dan mooi samen met de groenten klaar zijn. Ik hou het graag simpel in de  dagelijkse keuken


Voor 3 à 4:

3 (enkele) kipfilets, in blokjes gesneden
1 à 1,5 l kippenbouillon
2 preiwitten
2 takjes selder
2 winterwortels
1 stronkje witloof
1/4 paksoi
1/4 rammenas (of raapjes of daikon)
100 gr spruitjes
2 lente-uitjes, in ringetjes gesneden
bladpeterselie, fijngehakt
1,5 dl room, eventueel losgeklopt met een eidooier
peper en zout
1 kruidentuiltje
boter

Snij de wortels, preiwitten en selder in juliennereepjes. Snij het witte (hardere) gedeelte van de paksoi in kleinere blokjes, net als de rammenas en het witloof. Halveer de spruitjes.  Hak het groen van de paksoi in kleinere stukken.
Stoof alle groenten behalve het groen van de paksoi aan in wat boter.  Doe er na 10 minuutjes de bouillon, het kruidentuiltje en de kippenblokjes bij.  Laat alles zachtjes garen onder gesloten deksel. Doe er vlak voor het einde de lente-uitjes en de paksoi bij. Kruid bij met peper en zout indien nodig. Check of de kip gaar is en roer er de room door. Laat nog even doorwarmen, zonder te koken. 
Ik combineer deze waterzooi graag met een gekookte aardappel, type Charlotte, maar echt nodig is het niet. Wat fijngehakte peterselie in het bord maakt het af.

 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.