dinsdag 5 maart 2013

Frittata met chorizo, spinazie en ricotta

Kiezen kan best moeilijk zijn, zeker als je zoals ik een halve wand kookboeken hebt. Het helpt als ik dan elke week een ander boek binnen handbereik leg, met de stellige intentie daarmee een tijdje aan de slag te gaan. Op dit ogenblik is Donna Hay mijn favoriet. Van de titel Fast, fresh and simple kan ik alleen maar zeggen: ik wou dat ik er zelf was opgekomen. Het enige minpunt (nou ja) is dat haar recepten zo perfect zijn: je kan er nauwelijks iets aan veranderen! Vandaag ben ik dan ook maar alleen doorgeefluik voor alweer een schitterend snel, origineel en eenvoudig gerechtje: de frittata met chorizo, spinazie en ricotta.  

Voor 2:
2 chorizoworstjes, in plakjes
1 el salieblaadjes
80 g jonge spinazieblaadjes
4 eieren, losgeroerd
250 ml (lichte) room
zeezout en grofgemalen zwarte peper
150g ricotta
beboterde toast, voor erbij

Verwarm een anti-aanbakpan van 22cm doorsnede op matig hoog vuur. Doe er de chorizo en salie in en bak 4-5 minuten, tot de chorizo goudbruin en knapperig is. Voeg de spinazie toe en schud om tot hij geslonken is. Klop eieren, room, zout en peper op en giet het mengsel in de pan. Verdeel er dopjes ricotta over, zet het vuur lager en bak alles 3 minuten. Zet de frittata onder een (voorverwarmde) hete grill, tot hij goudbruin en stevig is. Geef er dikke sneden warme beboterde toast bij. Let op als je de pan op tafel zet: ook het handvat blijft nog een hele tijd gloeiend heet!

Persoonlijk tip: lekker met een groene salade, opgepimpt met rode biet en wortel en met een glaasje frisse rosé!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.