dinsdag 26 november 2013

Tarte tatin van tomaten

Met mijn nieuwe speeltje in de keuken - ik heb mezelf onlangs de tatinvorm van Creuset cadeau gedaan - is het moeilijk mij strikt aan de seizoenen te houden. Ik wil nu natuurlijk zo veel mogelijk nieuwe recepten uittesten. Tomaten dus, eind november. Eens ik mij over  mijn scrupules heengezet heb, is het volop genieten. Leve de tarte tatin! En  neen, natuurlijk heb je die Creuset-vorm niet echt nodig. Wel moet je over een ovenvaste pan beschikken.

Voor 2 (of meer *)

1 rol bladerdeeg
minstens 3 à 4 grote, stevige tomaten (Roma of andere vleestomaten) *
2 sjalotjes
1 knoflookteen
Italiaanse of Provençaalse kruiden (tijm, origano ...)
balsamico-azijn
2  à 3 eetlepels suiker
olie
peper en zout
verse basilicumblaadjes
* Ik heb een kleine vorm van 25 cm gebruikt. Als je een grotere vorm gebruikt, zal je meer tomaten nodig hebben.

Verwarm de oven voor op 200°. 
Verhit  een flinke scheut olijfolie in een tatinvorm en stoof er de gesnipperde sjalotjes in aan op een matig vuur. Doe er dan het fijngehakte knoflook bij.
Snij ondertussen de tomaten in twee en bestrooi ze met flink wat peper en zout, en wat tijm of origano.  Leg de helften met het snijvlak naar boven op de sjalotjes.  De vorm moet nu volledig gevuld zijn. 
Doe wat balsamico over de tomaten en ertussen in de pan, samen met de suiker. Laat eventjes opborrelen en leg er dan het vel bladerdeeg over. Stop de randen  naar binnen in en zet in de voorverwarmde oven gedurende ongeveer 30 min. 
Haal de tarte tatin uit de oven, leg er een omgekeerd bord over en draai de taart om in een snelle beweging. Let op, zowel de vorm als het eventueel ontsnappend vocht zijn gloeiend heet.  
Doe er nog wat Italiaanse kruiden over met wat verse basilicumblaadjes.
Lekker met een frisse groene salade met een eenvoudige vinaigrette.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.