maandag 11 augustus 2014

Pastasaus met lamsgehakt en aubergine

Deze zomer biedt mijn supermarkt San Marzano-tomaten aan. Ik laat dan ook met plezier mijn tomatenblikken staan en  ga aan de slag met deze supertomaten die zich uitstekend lenen voor tomatensauzen. 
Het volgende receptje heeft niets spectaculairs maar het bevalt me des te meer. Ik had ongekruid lamsgehakt. Dat moet je uiteraard wat bijkruiden. Ik gebruikte daarvoor een mengsel maar je zou het ook zelf kunnen doen. Er moet zeker peper en zout, koriander, komijn en kaneel en eventueel wat gemberpoeder in. Of gebruik de kruiden die je voor een moussaka zou gebruiken.

Voor 2:

150 gr lamsgehakt (ongekruid)  
1 tl gehaktkruiden *
olijfolie
1 tl (gerookte)paprikapoeder
1 aubergine, in blokjes
3 san marzano-tomaten, in  blokjes
1 rode paprika, in blokjes
1 rode ui, fijngehakt
1 knoflookteentje, fijngehakt
1 dl rode wijn
1 vleesbouillonketeltje Knorr
1 laurierblad
1 el tomatenpuree
1 el bladpeterselie, fijngehakt
peper en zout
4 basilicumblaadjes
200 gr pasta (casarecci bijv.)

* Laat dit uiteraard weg als je werkt met gekruid gehakt.

Bak het gehakt met de  gehaktkruiden rul in een grote sauteerpan in wat olijfolie. Doe er dan de ui, paprika- en aubergineblokjes bij en laat verder bakken tot het gehakt bruin gekleurd is. Doe er de tomaten bij en kruid met peper van de molen en met het paprikapoeder. Roer goed om. Doe er dan de knoflook, tomatenpuree, wijn, laurier, bouillonketeltje en een scheutje water bij. Laat op een zacht vuur verder sudderen. Voeg meer water toe indien nodig. Doe er op het einde nog de peterselie bij en kruid zo nodig bij met wat zout. 
Garneer met wat basilicum en dien op met geraspte kaas, bijv. pecorino.
Ideaal bij pasta van het korte type, bijv. casarecci.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.